A gyalogosnak a KRESZ szabályai szerint elsőbbsége van a gyalogos átkelőn. De mit jelent ez a gyakorlatban? Mi történik, ha valaki úgy lép le a zebrára, hogy közben a fülében zene szól, a kezében pedig a telefonon pörgeti a híreket? A drivingcast legfrissebb, 3. epizódja a szülői felelősséget, a tudatos közlekedést és a kölcsönös bizalom hiányát is boncolgatja, miközben a gyalogos közlekedés árnyoldalait is körül járja.

A műsorban elhangzott: míg korábban a gyerekek természetes módon figyelték az utat, számolták az autókat és rendszámokat, addig ma már gyakori, hogy a kocsiban tabletet kapnak, és teljesen kiszakadnak a külvilágból. „Ez a gyerek felnő. Számára nem lesz fontos az, hogy körülnézzen. Nem szocializálódik közlekedésre.” – hangzott el az adásban. A szakértők szerint a szülői felelősség óriási: „Nem szabad mindent az iskolára hagyni. A közlekedésre nevelés a családban kezdődik, azzal, hogy megvárom a zöldet, hogy megmutatom: figyelni kell másokra is az úton.” – emelte ki Csörgő László.

A beszélgetés egyik kiemelt témája volt a kölcsönös bizalmi elv hiánya. Bár a KRESZ kimondja, hogy a közlekedés szereplői jogosan bízhatnak abban, hogy a másik betartja a szabályokat, a valóságban ez gyakran nem így van. „A zebrán történő balesetek egyharmadában például nem a gyalogos hibázik, de a többi esetben sokszor az ő részleges felelősségük is kimutatható, például amikor figyelmetlenül lépnek le, futva érkeznek vagy elvonja a figyelmüket a telefonjuk.” – mondta el Zách Dániel újságíró. A szakemberek arról is beszéltek, hogy az állandó online jelenlét, a figyelemzavar és a FOMO (Fear of Missing Out) érzése miatt sokan szinte teljesen elvesztették kapcsolatukat a fizikai környezetükkel, még akkor is, ha éppen gyalogosként közlekednek.

A műsor végén szóba került a készülő új KRESZ is, amely várhatóan már szabályozni fogja a gyalogosok eszközhasználatát bizonyos átkelőhelyeken, például vasúti átjáróknál. A jelenlegi szabályozás sokkal általánosabb, de a szakértők szerint ideje lenne részletesebb előírásokat bevezetni a gyalogos közlekedés biztonságosabbá tételéért.

 

A teljes beszélgetés már elérhető az alábbi felületeken:

YouTube

Spotify