A vadállatok viselkedése, főleg párzási, vagy vadászati időszakban teljes mértékben megváltozik. Júliustól augusztus végéig zajlik az őzek párkeresése, az üzekedés.

Ezt követően augusztus végétől kezdetét veszi a szarvasbőgés, a vaddisznóhajtás időszakában pedig az egész erdő felbolydul, nyugtalanná válik, menekül. Ilyenkor a nagyvadak jelentős távolságokat képesek bejárni. Ezekben az időszakokban, sajnos gyökeresen megváltozik az állatok viselkedése rejtőzködés helyett óvatlanság és csökkenő félelemérzet jellemzi őket, így kerülhetnek őzek, szarvasok, vaddisznók a megszokottól gyakrabban közútra, vagy annak közelébe.

A vadásztársaságok által kihelyezett bármilyen etetőhely, dagonya, sózó létesítése a közúttól minimum 200m-es távolságra engedélyezett. Ezen a távolságon belül a vadászat is tiltott, elősegítve a vad közútra tévedésének csökkentését.

Mi, autósok is sokat tehetünk a balesetek elkerülése érdekében!

A vadveszélyt figyelmeztető tábla jelzi annak érdekében, hogy az adott útszakaszon, számítsunk a vad megjelenésére, sebességünket pedig ennek megfelelően válasszuk meg. Ilyen tábla láttán csökkentsük sebességünket, növeljük a követési távolságot, vészfékezés esetére. Figyeljük az út menti szakaszokat is.

Amennyiben mégis vadállat halad át előttünk az úton, számítsunk rá, hogy követhetik társai is! A gímszarvas például rendkívül szociális állat, esetükben a szándék egymás követésére, sokkal erősebb, mint a félelem az emberrel való találkozástól, ütközéstől. A fiatal borjú mindenáron követi a szarvastehenet, a menekülő szarvasokból pedig sok esetben nagy létszámú, úgynevezett rudli képződik.

A vad vándorlásra az éjszakai időszakot választja, ilyenkor legyünk még figyelmesebbek a volán mögött, hiszen a fényszóró elvakítja az állatot, illetve ők természetesen képtelenek felmérni a közeledő gépjármű sebességét, távolságát.

Ha mégis vad kerül elénk, intenzív fékezéssel (vészfékezéssel) csökkentsük autónk sebességét! Szerencsés esetben így elkerülhető a vaddal való nemkívánatos találkozás, ha mégis bekövetkezik az ütközés, a redukált tempó csökkenti a becsapódási energiát, az ütközés súlyosságát. Sajnos előfordul, hogy a nagyvad a jármű oldalába csapódik be. Ennek kivédésére az emberi tényező már nem mindig elegendő. Fontos hangsúlyozni, hogy az ilyen jellegű vészhelyzetekre való tudatos, helyes cselekvést minden gépjárművezetőnek ajánlatos gyakorolni, hogy szükség esetén automatikusan a megfelelő reakció legyen a válasz a nem mindennapi szituációra! A tapasztalatszerzésre számtalan tréningtípus közül lehet választani a drivingcamp Hungary pályáján, Zsámbékon.

Létezik azonban egy magyar technológia, melynek köszönhetően a vad messziről elkerülhet bennünket.

A speciális vadsíp segítségével az autók és a vadon élő állatok nem veszélyeztetik egymást, és nem vesztik életüket ártatlan emberek és állatok az utakon. A Siren7™ vadgázolás elleni rendszert úgy hangolták a mérnökök, hogy jelezze a vadak számára az érkező járművet. A Siren7™ hangja áthatol fákon-lombokon és a sötét éjszakán, figyelmeztetve az állatvilágot érkezésünkről.

Kiemelten veszélyeztetett - vadállományban gazdag - területeken közlekedőknek, javasolt az ilyen  speciális eszközök használata.

A legfontosab azonban, hogy Vezessenek óvatosan, védjék saját és a csodálatos vadállományunk épségét is!