Lerágott csontnak tűnhet, de nem lehet eleget beszélni a téli vezetés fortélyairól, mint ahogy a megfelelő felkészültségről sem. Ha te is azonnal forró vízért szaladsz jegesedéskor, akkor ez a cikk neked szól!

Tél. Van, aki imádja, van, aki utálja, kikerülni viszont nem lehet. Megfelelő felkészültséggel és odafigyeléssel sok kellemetlenség és baleset elkerülhető. Csúsznak az utak, köd, hó, ónos eső miatt a látási viszonyok sokszor leginkább a nullához konvergának – különösen sötétben –, te pedig ott állsz (ülsz) és vakarod a fejed, hogy most mit csinálj.

Kétrészes cikksorozatunkban a drivingcamp vezetéstechnikai centrum vezető trénere, Csörgő László oszt meg velünk pár igen hasznos tippet.

Alapvetés, hogy a téli vezetésnél a legfontosabb faktor a megelőzés, és ezzel nemcsak magamat segítem, hanem kiküszöbölhetem a hibákat, amelyeket esetleg mások elkövetnek. Két fontos tényező van: a felkészült jármű és a felkészült sofőr. Cikksorozatunk első részében az előbbit vesszük górcső alá.

Gumi, gumi, gumi!

Télre téligumi való. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy megveszik a drága autót, de téligumit már nem vesznek hozzá, és ez nagy hiba, különösen akkor, ha mindennap használjuk a járművet. Nyári gumival közlekedni télen valóságos extrém sport, de rendszeres használatra a négyévszakos abroncsok sem jók, hiszen a hidegben tapadnia is kell a guminak, a téligumiknak pedig más az összetétele, valamint a tagoltsága is, mint négyévszakos társaiknak. Mielőtt megvizsgáljuk, melyek a jó téligumi ismérvei, nézzük meg, mi a helyzet a négyévszakos abroncsokkal.

A négyévszakos gumik anyagszerkezete és barázdája is olyan, hogy a hideg, síkos téli úton és a forró aszfalton is működjön. Ennek ellenére használatuk csak olyan autóra javasolt, amely keveset megy, mondjuk 5-8 ezer km között egy évben. Figyelembe kell venni a vezetési szokásokat is, tehát ha valaki keveset, kimérten vezet, nem próbálgatja az autó határait, finoman veszi a kanyarokat, télen nem veszi elő az autót, akkor egy prémium minőségű négyévszakos gumi elfogadható.

Viszont, aki napi szinten, 8 ezer km felett használja a kocsit, annak bizony külön nyári- és téligumi kell. És ez nem csak egy hepp, ezen az életünk is múlhat! Téligumi vásárlásánál nemcsak a barázdamélységet kell figyelembe vennünk, hanem a korát is, mert az idővel az abroncs minősége szignifikánsan romlik. Csábító lehet egy olcsóbb szett, de mielőtt nyélbe ütjük az üzletet, nézzük meg a gumin található DOT számot, amely négy számjegyből áll, az első két karakter a gyártás hetét, a második kettő pedig a gyártás évét jelöli. Azt javasoljuk, hogy a téligumi maximum 5 éves legyen, ennél öregebb abroncsot akkor se vásároljunk, ha ránézésre rendben van vele minden. Ha pedig saját gumink tölti be ötödik szülinapját, nos, akkor ideje lecserélni egy fiatalabbra.

Hólánc – gyakorlat teszi a mestert

Magyarországon viszonylag ritka, hogy hóláncra van szükség, de sosem lehet tudni. Hegyvidéken, pusztában, esetleg alpesi síeléskor azonban leszakadhat a nagy hó, és hiába van a csomagtartóban a hólánc, ha nem tudjuk feltenni. Tehát első lépés: legyen hóláncunk. Második lépés: tanuljuk meg felrakni. Fogjuk a tiszta pótkereket, vigyük be a nappaliba, parkoljunk le bevásárlóközpont mélygarázsában, és addig gyakoroljuk a hólánc felhelyezését, amíg nem megy gördülékenyen. Inkább szánjunk rá előzőleg némi időt és tanuljuk meg csukott szemmel is felrakni, mint éles helyzetben gyakorlatlanul a térdig érő hóban ölelgetni a mocskos, havas gumit, hóláncfelhelyezést szimulálva.

Elektronika

Ismerős a kép, amikor megjön az első fagy, a tehetetlen gépjárműtulajdonosok pedig a panel parkolójában, kábellel a kezükben állva várják, hogy valaki segítsen nekik működésre bírni a járművet? Ellenőrzéssel ez is megelőzhető. Az akkumulátor csökkenő hőmérsékletben veszít kapacitásából, nagy hidegben pedig be se indul. Vigyük el az autót egy szervizbe, ahol van erre való célműszer és ellenőriztessük le az akkumulátor állapotát. Ha a szakember cserét javasol, akkor cseréljünk. Ellenőriztessük az adaptív rendszereket is: ABS, fékrendszer, ESP. Az autó műszaki állapota legyen makulátlan, mert egy rossz állapotú autóval nemcsak veszélyes utazni, de a nagy hidegben lerobbanni sem túl kellemes élmény.

Folyadékok

Külön fagyálló a modern autóknál már nem igazán játszik, hiszen náluk egész évben fagyállós folyadékot használunk, amely belső kenést biztosít. A hűtővíz szintéjre azonban érdemes rendszeresen ránézni, nehogy kifogyjunk egy váratlan pillanatban.

Az ablakmosó folyadék legyen fagyállós viszont! A legoptimálisabban úgy tudjuk feltölteni az ablakmosó tartályt, hogy ősztől, ahogy fogyni kezd a szer, már 1-2 deci fagyállóssal töltjük újra, így szépen, lassan keveredik, végül teljesen fagyállós lesz az ablakmosó tartályban. Megelőzés a jelszavunk itt is, mert ha halogatjuk a teljes folyadékcserét, közben pedig megjönnek az első mínuszok és befagy a folyadék a tartályba, akkor jobb esetben kiveri a biztosítékot, de rosszabb esetben ablakmosó spriccelő motort kell cserélnünk.

A forró vízzel való beöntést felejtsük el! Nemcsak itt, hanem minden egyéb esetben is – több kárt okoz szeretett autónkban, mint gondolnánk.

Téli must-have

A tél közeledtével érdemes előkészítenünk kis téli csomagunkat, melynek minden darabjáért hálásak leszünk, ha olyan a helyzet. Az autóban legyen hókefe, jégkaparó és jégoldó. A zsebünkben, táskánkban, vagy az előszobaszekrényre kikészítve pedig zárjégoldó spray, hogy itt se a forró víz legyen a megoldás. Dobjunk be hátra 1-2 pokrócot is, hogy ha esetleg meg kell állnunk valahol a pusztában valamiért, akkor ne fagyjunk meg, rátérdelhessünk kerékcserénél, és így tovább. Használjuk bátran jégoldó felszerelésünket, és ne tépjük fel reflexből az odafagyott ablaktörlő lapátot, mert megszakad, károsul, csíkosan fog törölni és teljesen használhatatlanná válik. Ősszel kísérjük figyelemmel – ha nyikorog az esőben az ablaktörlő, akkor cseréljük, és télen nem lesz baj. Azért sem, mert nem hátrány, ha az egyébként is rossz látási viszonyok közepette tökéletesen tiszta ablakon keresztül szemlélhetjük az eseményeket.

Látni és látszani!

Legyen ez a jelmondatunk, így sok kellemetlenségtől kíméljük meg magunkat és a többi autóst is. Fontos, hogy az autónkat tisztán tartsuk, kívül és belül is, hiszen ha én nem látok, akkor a fényszóróm se látszik, ugyanis nincs letakarítva. Tehát ha megállunk jeget kaparni, fontos, hogy elöl és hátul egyaránt letisztítsunk minden fényszórót is! Nemcsak én fogok jobban látni tisztább lámpával, de például tejködben a mögöttem lévő is kisebb eséllyel csúszik belém, ha rendesen látja a lámpáimat.

Ha már a lámpáknál tartunk: fontos a megfelelő fényerősségű izzók használata. Sajnos sokan voksolnak a gagyi ledes lámpákra, „mert jól néz ki”, de zavaró, éles fényükkel, különösen télen, teljesen elvakítjuk a velünk szembejövőt, aki több másodpercig teljesen vakon kell vezessen, amely alapból életveszélyes, csúszós utakon és/vagy rossz látási viszonyok mellett pedig különösen. A ködlámpa is nagyon hasznos dolog, indokolt esetben, korlátozott látási viszonyok között, országúton, mert 40-50 méteres a hatótávolsága, és nemcsak ködben, de sűrű hóesésben is használható. Városon belül vagy egy tömött kocsisorban azonban teljesen indokolatlan és zavaró is a mögöttem állónak. A reflektor hatótávolsága 80-100 méter, azonban ködben vagy sűrű hóesésben kerüljük, mert használatával ilyen körülmények között hipp-hopp egy virtuális fehér falat varázsolunk magunk elé, és semmit nem fogunk látni.

Végezetül pár szót a tiszta autóról, amely szintén életeket menthet. Jégkaparáskor a teljes ablakfelületet kaparjuk le (a forró vizet itt is azonnal felejtsük el), elöl, hátul és oldalt is, hogy 360 fokban körbelássunk, ne érjen meglepetés már az első kanyarban, hogy a 10x10 centis kis lyukon nem látok ki és belemegyek a Bélába harmincöttel. A havat kaparjuk le az autó tetejéről is, mert ha a tetőmön lévő nagy kupac hó vagy nagy jégdarab a mögöttem lévőre hull haladás közben, abból bizony komoly balesetek lehetnek.

Összefoglalva tehát: megelőzés, odafigyelés, körültekintés a három kulcsszó téli vezetés során.

A következő részben sorra vesszük, hogyan tudunk sofőrként felkészülni az extrém útviszonyokra.